Sign In & Ucapan Salam Anda ......

Selamat Hari Guru

Selamat Hari Guru
Moga-moga ilmu yang dicurahkan ada berkatnya... Amin

Wednesday, December 2, 2009

**********KAMPUNGKU BANJIR*******

Sebelum dan semasa banjir menenggelamkan sawah padi.

Beginilah dugaan Allah untuk hamba-hambaNya. Samaada mereka boleh bersabar atau tidak dengan dugaan yang Allah berikan. Ia sebenarnya memberikan petunjuk bahawa semua perkara yang terjadi ada hikmah dan pengajaran disebalik apa jua perkara yang berlaku untuk kita mengambil iktibar. Tanah runtuh, banjir besar, tsunami, kemarau, dan lain-lain adalah menunjukkan kebesaran Allah. Dia boleh mendatangkan apa sahaja g bencana dan malapetaka kepada manusia supaya sedar akan Kekuasaan Allah.

Keadaan sawah setelah air beransur-unsur surut

Baru-baru ini kampungku dilanda banjir yang menenggelamkan sebahagian besar sawah padi dan rumah-rumah penduduk kampung. Tanaman padi baru berumur 1- 2 bulan ditenggelami air umpama sebuah lautan. Bahagian rumah bawah juga tenggelam, tetapi tidaklah seteruk mangsa banjir Kedah, Kelantan dan Terengganu. Punca kejadian ini adalah disebabkan oleh sistem saliran air yang tidak baik. Apabila hujan turun berterusan, air tidak mampu disalirkan dengan baik maka kuantiti air akan memenuhi sawah padi sebelum ia surut beransur-ansur memakan masa 5- 10 hari untuk kering sepenuhnya.

Keadaan rumah pusaka setelah 4 hari banjir

Disebabkan bencana ini , penduduk kampung mengalami kerugian kerana tanaman padi sebagai sumber rezeki utama musnah. Ini menyebabkan hasil tidak dapat diambil akibat tanaman padi rosak dan maati. Diharapkan ada pihak kerajaan dan agensi tertentu membantu petani-petani ini.

Keadaan sawah padi musnah setelah banjir surut

Semoga dugaan dari Allah ini memberi pengajaran dan hikmah hamba-hambaNya..

1 comment:

  1. sahabat dari kelantan berkata akan ada gelombang ketiga..harap bersabar..

    ReplyDelete

Google Maps

background