Sign In & Ucapan Salam Anda ......

Selamat Hari Guru

Selamat Hari Guru
Moga-moga ilmu yang dicurahkan ada berkatnya... Amin

Saturday, June 20, 2009

********NASI AMBENG********

Salam..


Ni nak cerita pasal Nasi Ambeng. Saya ni bukannya tau sangat mengenai makanan tradisonal masyarakat Jawa. Maklumlah saya keturunan Banjar Wanek. Tapi berlaku satu peristiwa yang saya rasa hampir 40 tahun saya hidup di dunia ni, inilah kali pertama saya menghadiri kenduri arwah di mana hidangan jamuannya adalah nasi ambeng.


Baiklah... acara kenduri arwah kat kampung saya ni macam biasalah... membaca ayat suci Al Quran, bertahlil dan berdoa. Tang bab makan nilah yang lain macam sikit iaitu hidangannya adalah nasi ambeng. Teman-teman boleh saksikan melalui gambar-gambar yang saya poskan ni. Agak pelik sikit. Nasi dan lauk-lauknya diletakkan di dalam talam dan beralaskan daun pisang. Juga disediakan plastik untuk membungkus makanan kalau kita tak nak makan di rumah kenduri tersebut. Bolehlah dibungkus nasi dan lauk tersebut untuk dibawa pulang. Boleh lah saya makan pula dengan anak beranak.

Ini merupakan pengalaman pertama saya menghadiri kenduri yang jamuannya disediakan mengikut tradisi masyarakat jawa... Walaupun sebenarnya isteri saya berketurunan jawa. Best jugak dapat makan stail ni.. sendiri mau ingat lahh.. sebenarnya yang best dapat makan freeee... hehehehee...

No comments:

Post a Comment

Google Maps

background